EN FA انتخاب زبان:
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
لوگوی شاران

با سابقه ترین شرکت حمل و نقل بین المللی در آسیا

لوگوی شاران

کانتینر و انواع آن

کانتینر چیست

کانتینر در اصل یک محفظه فلزی است که دارای ابعادی با استاندارهای جهانی است که دارای انواع مختلفی می باشد. حمل با کانتینر به علت مزایای متعددی که دارد در میان تجار و متصدیان حمل از محبویت بالایی برخوردار است و فراگیر تر از روشهای دیگر می باشد.

از جمله این مزایا میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • حفاظت از کالا در برابر عوامل خارجی همچون ضربه باد و باران و سرقت در طول مسیر
  • استفاده راحت و بهینه از فضای کشتی و انبار
  • کاهش هزینه های بسته بندی کالا جهت حمل و نقل
  • افزایش سرعت و راحتی در تخلیه و بارگیری
  • راحتی صفافی یا دسته‌بندی کردن کانتینر در محوطه‌ها و کشتی
  • بارشماری راحت و نظارت بر آن

انتخــاب کانتینر 

درانتخاب كانتينر يا کانتینر بايد عوامل عمده اي چون ظرفيت وابعاد آن،  نوع كالایي كه بايد در آن بارگيري شود (كالاي خشك يا منجمد يا تره بار) حد مجاز حمل برجاده و امكانات حمل جاده ‌اي وهمينطور تخليه وبارگيري کانتینر در مبداء ومقصد مورد نظر را بايد در نظر گرفت.

توزيــع بار داخل کانتینر 

بار را بايد بطور متعادل و متوازن در داخل کانتینر توزيع نمود تا از عدم تعادل ومسائل و مشكلاتي كه ايجاد مي كند اجتناب شود. براي اين منظور بايد سعي نمود كه مثلاً بهنگام بارگيري يك محموله سنگين درداخل کانتینر نزديك و يا روي مركز ثقل کانتینر و وسيله حمل قرار گيرد.

اعداد و ارقام روي كانتينر  

هر کانتینر نه تنها آرم يا حروف اختصاري شركت اجاره دهنده (مالك) بلكه تعدادي ارقام را نيز كه كدها يا نشانه هائي حاكي از اطلاعات ضروري هستند برخود دارد. بعنوان مثال اين ارقام و نشانه‌ها عبارتند از :

شماره كانتينر

به عنوان مثال شماره کانتینر USLU 41308-7 : سه حرف اول معرف خط كشتيراني US LINE  و حرف چهارم معرف تخصيص کانتینر به خطوط راه آهن US مي باشد. رقم شش شماره اي در واقع شماره کانتینر و عدد 7 براي كنترل است. اين حروف و شماره ها بطرزي خوانا و قابل رويت روي بدنه کانتینر نوشته شده و درعين حال در گوشه پايه هاي آن حك شده است.

بررسي كانتينر ها قبل از بارگيري 

الف  -  ظاهر و بدنه :

  • سوراخ يا شكافي در جداره ها نداشته باشد.
  • درب ها به راحتي باز و بسته شوند.
  • ميله هاي  قفل و دستگيره ها درست عمل كنند.
  • بازمانده هائي از محموله قبلي در آن باقي نمانده باشد.

ب  - داخل کانتینر :

1- ضد نفوذ بودن آب : براي اين منظور مي توان درب هاي کانتینر را كاملاً بست و بررسي نمود كه آيا نوري از لابلاي درب ها يا كف يا سقف آن به درون مي تابد يا نه

2- در مورد كف کانتینر بايستي دقت بيشتري بعمل آورد زيرا در حمل جاده اي معمولاً  آب از پائين به طرف بالا پاشيده مي شود وامكان بيشتري براي نفوذ به داخل دارد.

3- در مورد کانتینر هاي غير مسقف كه باچادر پوشانده مي شوند بايد چادر و ميله هاي مربوط و محل عبور طناب چادر و بويژه اندازه چادر را بررسي نمود. بعلاوه در تمام موارد بايداز نظافت وعدم آلودگي کانتینر اطمينان حاصل نمود و اينكه مواد اضافي يا بازمانده اي از كالاهاي قبلي در آن به جانمانده باشد.

مالكيت کانتینر ها :

كانتينر (کانتینر) ها از لحاظ مالكيت و يا يد اختيار به دو دسته كلي تقسيم مي شوند:

SHIPPER`S OWNED CNTR = SOC يا کانتینر هاي متعلق به فرستنده

CARRIER`S OWNED CNTR = COC يا کانتینر هاي متعلق به حمل كننده

انواع کانتینر 

کانتینر 20 فوت استاندارد و  Hight cube

این کانتینر دارای ابعاد استانداردی  مطابق جدول ذیل می باشد که به خوبی برای انبار کردن کالاها درون آن مناسب بوده و حمل آن با تریلی و کشتی را آسان کرده است . از این کانتینر بیشتر در حمل و نقل دریایی و حمل و نقل زمینی استفاده میگردد و در دو نوع معمولی و Hight cube موجود می باشد .

کانتینر 40 فوت استاندارد و  Hight cube

نوع دیگر کانتینر استاندارد  40 فوت یا 12 متری می باشد و مهم ترین موارد کاربرد آن مانند نوع قبلی در صنعت، حمل جاده ای و دریایی کالا و یا انبار کردن محصولات وارداتی و صادراتی می باشد . همچنین به علت مطابقت ابعاد آن با کف تریلی ها معمولا در حمل زمینی بیشترین کاربرد را نسبت به نوع های دیگر دارد .  این کانتینرها نیز در دو نوع معمولی و Hight cube موجود می باشند.

کانتینر رو باز OPET TOP

کانتینرهای روباز،همانگونه که از نامش مشخص می باشد فاقد سقف بوده و به کمک یک پارچه برزنتی محتویات بارگیری شده پوشانده می شود و بیشتر برای کالاهای با ارتفاع زیاد و بلند مناسب می باشند و دارای دو نوع 20’ , 40’ می باشد.

کانتینر یخچالی Reefer

کانتینر یخچالی بیشتر برای بارگیری مواد فاسد شدنی مورد استفاده قرارمیگیرد و مجهز به سیستم خنک کننده می باشد. این کانتینرها دارای انواع مختلفی از جمله 20’ , 40’  معمولی و 40’ های کیوپ می باشد.

کانتینر تانکری

این نوع کانتینر دارای فضای مناسب برای حمل و انتقال مایعات به اقصی نقاط می باشد.

کانتینر پهلو باز Flat rack

در قسمت پهلوی کانتینر یک درب  یا چند درب بازشوی بزرگ قرار دارد که این مزیت باعث سهولت در بارگیری می شود و در دو نوع 20’و40’  موجود می باشد.

کانتینر مسطح Plat form

در این نوع کانتینرها، پس از بارگیری و مهار کالا در سطح تحتانی آن بارگیری و پس از مهار، آماده حمل و جابه جایی می شود.برای حمل و نقل اقلام سنگین از قبیل ماشین آلات، آهن و فولاد کاربرد دارد.