EN FA انتخاب زبان:
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
لوگوی شاران

با سابقه ترین شرکت حمل و نقل بین المللی در آسیا

لوگوی شاران

واگن

انواع واگن های باری

واگن های باری به منظور جابه جایی و حمل کالا متناسب با نوع بار به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به بار طراحی می شوند. انواع واگن های باری عبارت اند از:

واگن های مسقف

واگن های مسقف به گونه ای است که پس از قرارگیری محموله در آن، با بستن درب های کناری و پلمب کردن آن، کالا از هر لحاظ محفوظ می ماند. بنابراین برای جابه جایی کالاهای فاسد شدنی در معرض هوای آزاد، آفتاب، رطوبت و یا عوامل دیگر جوی، بسیار مناسب می باشد.

واگن های لبه کوتاه

جهت حمل و نقل آهن آلات و مصالح ساختماني و همچنین ماشين آلات و كالاهاي سنگين از واگن های لبه کوتاه استفاده می گردد. ارتفاع لبه این واگنها۴۰۰ الی ۶۰۰ میلی متر است. لبه های کناری و سر کلکی لولایی بوده تا در صورت لزوم لبه های جانبی به طور عمود به خط آهن باز و واگن همانند یک واگن مسطح مورد استفاده قرار گیرد.

واگن لبه بلند

برای جابه جایی و کالاهای صنعتی و اجناس کم وزن و پر حجم و مواد معدنی از واگنهای لبه بلند استفاده میگردد . این واگن ها  در کناره ها دارای یک یا دو درب لولایی دو لنگه می باشند. بدنه انتهایی بعضی از این نوع واگن ها در حول لولای فوقانی قابل باز و بسته شدن می باشد. در کف برخی از این واگن ها دریچه هایی وجود دارد تا بتوان پس از آزاد کردن ضامن کناری عمل تخلیه از کف واگن انجام شود.

واگن های مسطح

برای حمل قطعات آهنی، ماشین آلات و کالاهای سنگین وزن و طویل از واگن های باری مسطح استفاده می شود. این واگنها دارای لبه هایي در دو انتها مي باشد كه هنگام بارگيري این لبه ها روي سطح مورد نظر خوابانده می شوند تا بارگیری به توسط وسائط نقلیه از سکوی بارگیری به واگن ها یا از واگنی به واگن دیگر امکان پذیر باشد و برای مهار کالا نیز مجهز به ستون های فولادی هستند

از واگن های مسطح کمرشکن نیز جهت حمل و نقل کالاهای با ارتفاع زیاد و سنگین وزن استفاده می شود.

واگن مخزندار

از این واگن های برای جابجایی مایعات و مواد نفتی و همینطور گازها استفاده می شود. ضخامت بدنه استوانه مخازن بین ۸ الی ۱۲ میلیمتر و پوشانده شده از ورق فولادی می باشد. در قسمت فوقانی واگن های مخزنی ، درب بزرگ دایره ای شکل وجود دارد که دارای درپوش محکمی است.که به  تعمیرکاران اجازه میدهد از طریق این درب ها وارد منبع شوند. دریچه شیر تخلیه در کنار درب اصلی قرار دارد . همچنین دو سوپاپ موجود در جدار آن، یکی عمل تخلیه گاز داخل مخزن و سوپاپ دیگر مخزن را در موقع تخلیه هواگیری می کند. شیر تخلیه در قسمت پایین طرفین مخازن قرار گرفته  و مجهز به درپوش می باشند.

واگن یخچال

از واگن های یخچال دار برای حمل کالاهای فاسد شدنی که در مجاورت هوا و گرما فاسد می شوند استفاده می گردد. درجه حرارت این محفظه ها بین -۲۰ درجه تا +۴ درجه قابل تنطیم می باشد. جنس عایقبندی این واگن ها از پشم شیشه و ورقه های آگوستیک و ورقه های سربی است.

كمپرسور خنك كننده داخل واگنها به دستگاه موتور و مخزن گاز سرد كننده امونیاك متصل می باشند که وظیفه آنها خنک نگه داشتن هوای داخل واگن می باشد.

واگن های شن کش

نوع خاص از واگن های لبه بلند واگنهای شن کش می باشند که جهت حمل مواد معدنی ذغال سنگ، سنگ آهن و امثال آن استفاده می شود که مجهز به تعدادي دریچه تخلیه در امتداد محور طولي در كف واگن می باشد.

واگن حمل خودرو

به منظور حمل خودروهاي سواري و یا وانت بارهاي سبك، از واگن حمل خودرو استفاده میگردد. این واگن ها به دو صورت مسقف و رو باز وجود دارند. در واگن های روباز تقریبا ۱۲ الی ۱۵ خودرو  میتوان بارگیری کرد . از معایب این نوع واگن ها میتوان به عدم محافظت خودرو در برابر صدمات ناشی از شرایط جوی اشاره کرد.